Zusammenfassung
Hintergrund
Für die Behandlung des rheumatischen Vorfußes hat sich die operative Metatarsalköpfchenresektion etabliert. Die rekurrierende Lateraldeviation der Kleinzehen und schmerzhafte Plantarkeratosen stellen jedoch weiterhin eine Herausforderung bei der Behandlung dieser Patienten dar.
Das Ziel dieser Arbeit ist es, herauszufinden, ob die Kombination der Metatarsalköpfchenresektion 2–4 mit einer Arthrodese des Hallux und einer Resektion der Schwielen über einen plantaren Zugang zu einem guten Ergebnis bei Patienten mit rheumatischen Vorfußveränderungen führt.
Material und Methoden
15 Patienten (20 Füße) wurden klinisch und radiologisch mithilfe des AOFAS-, Miehlke- und Larsen-Scores nachuntersucht.
Schlussfolgerung
Der Follow-up lag bei 3,5 (1,5–7,5) Jahren. Der Hallux wurde nach dem AOFAS-Score mit durchschnittlich 81/90 Punkten, die Kleinzehen mit 90/100 Punkten bewertet. Schmerzfreiheit wurde bei 18 Füßen und geringe Schmerzen bei 2 Füßen angegeben. 14 Füße (70%) wurden im Miehlke-Score als sehr zufrieden stellend beurteilt. Bei allen unseren Patienten zeigte sich eine harmonische Resektionskaskade. Alle Patienten gaben an, die Operation habe ihre Lebensqualität verbessert und sie würden die Operation noch einmal durchführen lassen.
Ergebnisse
Unser Patientenkollektiv liegt nach Großzehengrundgelenkarthrodese, in Kombination mit einer Metatarsalköpfchenresektion der Zehen 2–5 über einen plantaren Zugang, in einem guten Vergleichsstand gegenüber den in der Literatur beschriebenen Ergebnissen.
Abstract
Introduction
Resection of the metatarsal heads is an established procedure for the therapy of rheumatic forefoot deformations. However, a recurrence of lateral deviation of the lesser toes and painful plantar keratosis remain a challenging problem for the treatment of these patients. The aim of this study was to evaluate our results in cases of rheumatoid forefoot deformities. We performed a resection of the metatarsal heads 2–5 in combination with an arthrodesis of the first toe and resection of keratosis by the plantar approach.
Material and methods
Fifteen patients (20 feet) were followed-up clinically and radiologically using the American Orthopedic Foot and Ankle Society (AOFAS), Miehlke-, and Larsen scores.
Results
Average follow-up time was 3.5 years (range: 1.5–7.5 years). An average AOFAS score of 81/90 was found for the hallux and 90/100 for the lesser toes. A total of 18 feet were rated as pain free, while two feet showed some residual pain. Every case showed an harmonic cascade of the resection. All patients stated that the operation had improved their quality of life and that they would consent to undergoing it again.
Conclusion
Our results after arthrodesis of MP-1 and resection of the metatarsal heads 2–5 using the plantar approach were good compared to the data published in the literature.
Literatur
Barton NJ (1973) Arthroplasty of the forefoot in rheumatoid arthritis. J Bone Joint Surg Br 55: 126–133
Clayton ML, Ries MD (1991) Functional hallux rigidus in the rheumatoid foot. Clin Orthop 271: 233–238
Coughlin MJ (2000) Rheumatoid forefoot reconstruction. J Bone Joint Surg Am 82: 322–341
Hoffmann P (1912) An operation for severe grades of contracted or clawed toes. Am J Orthop Surg 9: 441–449
Kates A, Kessel L, Kay A (1967) Arthroplasty of the forefoot. J Bone Joint Surg Br 49: 552–557
Kirkup JR, Vigal E, Jacoby RK (1977) The hallux and rheumatoid arthritis. Acta Orthop Scand 48: 527–544
Kitaoka HB, Alexander IJ, Adelaar RS et al. (1994) Clinical rating systems for the ankle-hindfoot, midfoot, hallux, and lesser toes. Foot Ankle Int 15: 349–353
Larsen A Dale K, Eek M (1977) Radiographic evaluation of rheumatoid arthritis and related conditions by standard reference films. Acta Radiol Diag 18: 481–491
Loon PJ van, Aries RP, Karthaus RP, Steenaert BJ (1992) Metatarsal head resection in the deformed, symptomatic rheumatic foot. A comparison of two methods. Acta Orthop Belg 58: 11–15
Miehlke RK, Blanke R, Stegers M (1987) Die Rekonstruktion des rheumatischen Vorfußes nach Tillmann. Akt Rheumatol 12: 34–37
Morrison P (1974) Complications of forefoot operations in rheumatoid arthritis. Proc Roy Soc Med 67: 100–111
Newman RJ, Fitton JM (1983) Conservation of metatarsal heads in surgery of rheumatoid arthritis of the forefoot. Acta Ortop Scand 54: 417–421
Patsalis T, Georgousis H, Göpfert S (1996) Long-Term results of forefoot arthroplasty in patients with rheumatoid arthritis. Orthopaedics 19: 439–447
Reize P, Ina Leichtle C, Leichtle UG, Schanbacher J (2006) Long-term results after metatarsal head resection in the treatment of rheumatoid arthritis. Foot Ankle Int 27: 586–590
Thomas S, Kinninmonth AWG, Kumar CS (2005) Long-Term results of the modified Hoffman procedure in the rheumatoid forefoot. J Bone Joint Surg Am 87: 748–752
Tillmann K (Hrsg) (1977) Der rheumatische Fuß und seine Behandlung. 1. Aufl. Enke, Stuttgart
Van der Heijden KW, Rasker JJ, Jacobs JW, Dey K (1992) Kates forefoot arthroplasty in rheumatoid arthritis. A 5-year follow up study. J Rheumatol 19: 1545–1550
Watson MS (1974) A long term follow up of forefoot arthroplasty. J Bone Joint Surg Br 56: 527–533
Interessenkonflikt
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Heitkemper, S., Pingsman, A., Quitmann, A. et al. Korrektur des rheumatischen Vorfußes. Orthopäde 36, 478–484 (2007). https://doi.org/10.1007/s00132-007-1065-8
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-007-1065-8
Schlüsselwörter
- Rheumatische Vorfußdeformität
- MP-Arthrodese
- Metatarsalköpfchenresektion
- Plantarer Zugang
- Lateraldeviation
- Plantarkeratosen