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The basic understanding and clinical results of tension-free vaginal tape for stress urinary incontinence

  • Zum Thema: Harninkontinenz
  • Published:
Der Urologe A Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Since 1994, over 100,000 surgical reconstructions of the female lower urinary tract have been performed worldwide using tension-free vaginal tape (TVT). This technique, which differs from traditional methods, is effective against symptoms of stress urinary incontinence and may be performed as an ambulatory procedure with no need of indwelling catheterization. The primary indication is genuine stress incontinence, but it is also effective as a secondary procedure for relapse after other anti-incontinence measures such as the Burch procedure. The TVT operation was developed according to study results on the mechanisms of urethral closure in women and has become the primary surgical procedure at several Scandinavian clinics for combating genuine stress incontinence in women. It is also useful in reducing symptoms after prolapse repair for combined prolapse and stress incontinence and in cases of mixed stress and urge (“sensory”) incontinence. The small incisions and canals involved with the TVT technique minimize surgical trauma and enable it to be performed under local anesthesia. By the same token, it makes fairly small demands on postoperative care and attendant costs. Here we describe the instrumentation, procedure, and risks of this minimally invasive operative technique.

Zusammenfassung

Seit 1994 sind weltweit über 100.000 chirurgische Rekonstruktionen des unteren weiblichen Harntraktes mit der Methode des spannungsfreien vaginalen Bandes durchgeführt worden. Diese Technik, die sich von traditionellen Methoden deutlich unterscheidet, wirkt effektiv gegenüber den Symptomen der Stressinkontinenz und kann als ambulante Methode ohne die Notwendigkeit einer Katheterisierung durchgeführt werden. Als primäre Indikation ist die genuine Stressharninkontinenz anzusehen, die Methode ist aber ebenso als sekundäre Maßnahme bei Rezidiv nach anderen kontinenzherstellenden Verfahren wie der Methode nach Burch geeignet. Die Technik des spannungsfreien vaginalen Tapes ba-siert auf Studienergebnissen zur Untersuchung der urethralen Verschlussmechanismen der Frau. Damit ist sie die primäre chirur-gische Methode an verschiedenen skandinavischen Kliniken, um die genuine Stressinkontinenz bei der Frau zu behandeln. Ebenso zeigten sich Erfolge in der Reduktion von Symptomen nach Beseitigung eines Prolaps bei einer Kombination von Prolaps und Stressinkontinenz sowie bei gemischter Stress- und “sensorischer” Dranginkontinenz. Die kleinen Inzisionen und der operative Zugang zur Anlage des spannungsfreien vaginalen Bandes minimieren das chirurgische Trauma und ermöglichen eine Durchführung unter Lokalanästhesie. Daraus ergeben sich auch die geringen Anforderungen an die postoperative Behandlung bei entsprechend geringen Kosten. Im vorliegenden Beitrag werden die Instrumentarien, die Durchführung und die Risiken dieser minimal-invasiven Technik vorgestellt.

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Ulmsten, U. The basic understanding and clinical results of tension-free vaginal tape for stress urinary incontinence. Urologe [A] 40, 269–273 (2001). https://doi.org/10.1007/s001200170035

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001200170035

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