Skip to main content
Log in

Schlafbezogenes Erziehungsverhalten und kindlicher Schlaf

Ein Überblick

Sleep-related parental behavior and sleep of children

a review

  • Übersichten
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Schlafstörungen im Kindesalter sind weitverbreitet. Gründe hierfür werden viel untersucht und diskutiert. Es scheint, dass das Verhalten der Eltern einen besonderen Einfluss auf den Schlaf des Kindes hat.

Methode

In diesem Review werden Ergebnisse von Studien vorgestellt, welche sich mit genau diesem Zusammenhang beschäftigen. Mit Blick auf die Instrumente wurden die Daten der Familien vornehmlich mittels Selbsteinschätzung durch die Eltern erhoben. Das Alter der Kinder variierte zwischen null bis fünf Jahren.

Ergebnisse

Aus den Ergebnissen der ausgewählten 10 Publikationen geht hervor, dass Eltern durch die Anwendung von aktivem Beruhigen den Schlaf der Kinder deutlich beeinträchtigen können und die Qualität des Schlafes gefährden. Es wird angenommen, dass durch zu schnelles aktives Eingreifen der Eltern bei Einschlafproblemen oder nächtlichem Erwachen dem Kind die Möglichkeit genommen wird, eigene Beruhigungsstrategien zu entwickeln. Im Gegensatz haben autonomiefördernde Strategien, emotionale Verfügbarkeit und Abendrituale beim Zubettgehen das Potenzial, Schlafproblemen des Kindes entgegenzuwirken und zu einer verbesserten Schlafqualität beizutragen.

Schlussfolgerung

Schlafbezogene Erziehungsstrategien stellen einen Teil eines komplexen Systems dar, in dem noch weitere Faktoren Einfluss auf den kindlichen Schlaf haben.

Abstract

Background

Sleep disorders are prevalent in childhood and their causes are much discussed. Parental behavior seems to have a special influence on a child’s sleep.

Method

This review focuses on the correlation between sleep disorders in childhood and sleep-related parenting behavior. Ten studies are included that collected family data, primarily through self-evaluation of the parents. The age of the children varied from zero to five years.

Results

The results of the included studies evince that active soothing of the child and/or spatial proximity is positively correlated with sleep problems. It can be assumed that the parental behavior lessens the conation of the child to develop its own reassurance strategies. In contrast, autonomy-promoting strategies, emotional availability and bedtime routines have soporific effects and can improve the quality of sleep of the child. The results are discussed with regard to their practical importance.

Conclusion

The complex system of child sleep consists not only of sleep-related parenting strategies, but includes many other factors.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1

Literatur

  1. Blanz B (2006) Psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter. Schattauer, Stuttgart

    Google Scholar 

  2. Blunden S, Lushington K, Lorenzen B et al (2004) Are sleep problems under-recognised in general practice? Arch Dis Child 89(8):708–712

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Burnham MM, Goodlin-Jones BL, Gaylor EE et al (2002) Nighttime sleep-wake patterns and self-soothing from birth to one year of age: a longitudinal intervention study. J Child Psychol Psychiatry 43(6):713–725

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Capp PK, Pearl PL, Lewin D (2005) Pediatric sleep disorders. Prim Care 32(2):549–562

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Coulombe JA, Reid GJ (2014) How do mothers help their children sleep at night? Infant Child Dev 23(5):494–517

    Article  Google Scholar 

  6. Crowell J, Keener M, Ginsburg N, Anders T. Sleep habits in toddlers 18-26 months of age. J Am Ac Child Psychiatry 1987;26:510–515.

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Dahl RE, El-Sheikh M (2007) Considering sleep in a family context: introduction to the special issue. J Fam Psychol 21(1):1–3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Falkai P, Wittchen H‑U, Döpfner M (Hrsg) (2015) Diagnostisches und statistisches Manual psychischer Störungen DSM-5. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  9. Fricke-Oerkermann L (2009) Schlafstörungen. In: Schneider S, Margraf J (Hrsg) Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Springer, Heidelberg, S 739–762

    Chapter  Google Scholar 

  10. Fricke-Oerkermann L, Frölich J, Lehmkuhl G et al (2007) Schlafstörungen – Leitfaden Kinder- und Jugendpsychotherapie. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  11. Fricke-Oerkermann L, Lehmkuhl G (2006) Schlafstörungen im Kindes- und Jugendalter. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  12. Fricke-Oerkermann L, Lehmkuhl G (2011) Nichtorganische Schlafstörungen. In: Lehmkuhl G (Hrsg) Handbuch des Kinderschlafs, 1. Aufl. Schattauer, Stuttgart, S 139–156

    Google Scholar 

  13. Göppel R (2010) Pädagogik und Zeitgeist. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  14. Hale L, Berger LM, LeBourgeois MK et al (2011) A longitudinal study of preschoolers’ language-based bedtime routines, sleep duration, and well-being. J Fam Psychol 25(3):423–433

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Hayes MJ, Fukumizu M, Troese M et al (2007) Social experiences in infancy and early childhood co-sleeping. Infant Child Dev 16(4):403–416

    Article  Google Scholar 

  16. Hoedlmoser K, Kloesch G, Wiater A et al (2010) Self-reported sleep patterns, sleep problems, and behavioral problems among school children aged 8–11 years. Somnologie (Berl) 14(1):23–31

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Johnson N, McMahon C (2008) Preschoolers’sleep behaviour: associations with parental hardiness, sleep-related cognitions and bedtime interactions. J Child Psychol Psychiatry 49(7):765–773

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Kraenz S, Fricke L, Wiater A et al (2004) Häufigkeit und Belastungsfaktoren bei Schlafstörungen im Einschulalter. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr 53(1):3–18

    PubMed  Google Scholar 

  19. Lehmkuhl G, Fricke-Oerkermann L, Wiater A et al (2008) Sleep disorders in children beginning school: their causes and effects. Dtsch Arztebl Int 105(47):809–814

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Millikovsky-Ayalon M, Atzaba-Poria N, Meiri G (2015) The role of the father in child sleep disturbance: child, parent, and parent-child relationship. Infant Ment Health J 36(1):114–127

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Mindell JA, Sadeh A, Kohyama J et al (2010) Parental behaviors and sleep outcomes in infants and toddlers: a cross-cultural comparison. Sleep Med 11(4):393–399

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Morrell J, Cortina-Borja M (2002) The developmental change in strategies parents employ to settle young children to sleep, and their relationship to infant sleeping problems, as assessed by a new questionnaire. Infant Child Dev 11(1):17–41

    Article  Google Scholar 

  23. Morrell J, Steele H (2003) The role of attachment security, temperament, maternal perception, and care-giving behavior in persistent infant sleeping problems. Infant Ment Health J 24(5):447–468

    Article  Google Scholar 

  24. Nave-Herz R (2012) Familie heute, 5. Aufl. Primus, Darmstadt

    Google Scholar 

  25. Owens JA, Spirito A, McGuinn M et al (2000) Sleep habits and sleep disturbance in elementary school-aged children. J Dev Behav Pediatr 21(1):27–36

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Sadeh A, Anders TF (1993) Infant sleep problems: Origins, assessment, interventions. Infant Ment Health J 14(1):17–34

    Article  Google Scholar 

  27. Sadeh A, Tikotzky L, Scher A (2010) Parenting and infant sleep. Sleep Med Rev 14(2):89–96

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Schlarb A (2011) Psychoedukation und Schlafhygiene. In: Handbuch Kinderschlaf. Grundlagen, Diagnostik und Therapie organischer und nichtorganischer Schlafstörungen. Schattauer, Stuttgart, S 211–234

    Google Scholar 

  29. Sheridan A, Murray L, Cooper PJ et al (2013) A longitudinal study of child sleep in high and low risk families: relationship to early maternal settling strategies and child psychological functioning. Sleep Med 14(3):266–273

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Smedje H, Broman JE, Hetta J (2001) Associations between disturbed sleep and behavioural difficulties in 635 children aged six to eight years: a study based on parents’ perceptions. Eur Child Adolesc Psychiatry 10(1):1–9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Teti DM, Kim B‑R, Mayer G et al (2010) Maternal emotional availability at bedtime predicts infant sleep quality. J Fam Psychol 24(3):307–315

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. A. Schlarb.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. A. Schlarb, K. Achterberg, S. Brocki, A. Ziemann, A. Wiater und F. Lollies geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

B. Koletzko, München

T. Lücke, Bochum

E. Mayatepek, Düsseldorf

N. Wagner, Aachen

S. Wirth, Wuppertal

F. Zepp, Mainz

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schlarb, A.A., Achterberg, K., Brocki, S. et al. Schlafbezogenes Erziehungsverhalten und kindlicher Schlaf. Monatsschr Kinderheilkd 165, 239–247 (2017). https://doi.org/10.1007/s00112-016-0103-1

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-016-0103-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation