Zusammenfassung
Hintergrund
Kindliches Übergewicht und Adipositas nehmen weltweit zu. Bewegungsmangel spielt neben einer genetischen Disposition, dem sozioökonomischen Status und einer hochkalorischen Ernährung eine wesentliche Rolle. Daher wurde bei Kindern und Jugendlichen dreier weiterführender Schulen die motorische Leistungsfähigkeit in Zusammenhang mit der BMI-Klassifikation gesetzt.
Methode
831 Jungen und 808 Mädchen der 5.–10. Klasse wurden gewogen und gemessen und der BMI berechnet und klassifiziert. Kraft (Liegestütz, Sit-ups, Standweitsprung), Ausdauer (6-min-Lauf), Flexibilität (Sit-and-reach) und Koordination (seitliches Hin- und Herspringen, 1-Bein-Stand) wurden mit Hilfe des Dordel-Koch-Tests bestimmt. Im Durchschnitt waren die Kinder und Jugendlichen 13,5±1,8 Jahre alt, wogen 52,7±14,2 kg und waren 1,61±0,12 m groß. Der mittlere BMI betrug 20,1±3,8 kg/m2. 6,9% der Kinder waren adipös, 10,4% über-, 73,8% normal- und 8,9% untergewichtig.
Ergebnisse
Die übergewichtigen und adipösen Kinder und Jugendliche schnitten schlechter bezüglich Kraft, Ausdauer und Koordination ab (jeweils p<0,001, adjustiert nach Alter, Geschlecht, ggf. Körperhöhe bzw. Schulform), nicht jedoch hinsichtlich der Flexibilität.
Schlussfolgerung
Übergewichtige und adipöse Kinder weisen eine schlechtere motorische Leistungsfähigkeit hinsichtlich Kraft, Ausdauer und Koordination auf. Gesundheitliche Folgeschäden daraus bleiben abzuwarten. Sicherlich unterstützen aber motorische Defizite die Entwicklung von Frustrationen im Sport und die Bevorzugung inaktiver Tätigkeiten. Entsprechende gezielte und frühzeitige Fördermaßnahmen sind daher unbedingt erforderlich.
Abstract
Background
Overweight and obesity in childhood are increasing in frequency throughout the developed world. Besides lack of physical inactivity, other important factors in childhood obesity are lower socio-economic status, genetic predisposition and high caloric intake. We therefore checked for an association between motor abilities of children and adolescents attending three secondary schools and their BMI classification.
Methods
Anthropometric data on 831 boys and 808 girls (grades 5–10) were assessed, and the BMI of each pupil was calculated and classified. Strength (push-ups, sit-ups, standing long jump), endurance (6-min run), flexibility (sit and reach) and coordination (lateral jumping, standing on one –leg) were determined by means of the Dordel-Koch test. The mean age of the pupils was 13.5 (±1.8) years; their mean weight, 52.7 (±14,2) kg; mean height, 1.61 (±0.12) m; and mean BMI, 20.1 (±3.8) kg/m2. We found that 6.9% of the pupils were obese, 10.4% were overweight, 73.8% were normal in weight and 8.9% were underweight.
Results
The overweight and obese children and adolescents had poorer results for strength, endurance and coordination (p<0.001 in each case when adjusted for age, gender, height where appropriate, and type of school), but not for flexibility.
Conclusion
Overweight and obese children show deficits in physical performance, and specifically in strength, endurance and coordination. The clinical implications of these findings are not yet known. Motor deficits certainly lead to a situation where attempts to play sports can be frustrating and to a preference for sedentary pastimes, however. Appropriate specific and early countermeasures are therefore absolutely essential.
Literatur
AGA – Arbeitsgemeinschaft Adipositas im Kindesalter (2004) Leitlinien. Konsensuskonferenz 10.09.2004. Arbeitsgemeinschaft Adipositas im Kindesalter, Datteln
Bar-Or O, Foreyt J, Bouchard C et al. (1998) Physical activity, genetic, and nutritional considerations in childhood weight management. Med Sci Sports Exerc 30: 2–10
Blair SN, Kampert JB, Kohl HW 3rd et al. (1996) Influences of cardiorespiratory fitness and other precursors on cardiovascular disease and all-cause mortality in men and women. JAMA 276: 205–510
Bös K (2001) Handbuch Motorische Tests, 2. Aufl. Hogrefe, Göttingen
Bös K, Opper E, Woll A et al. (2001) Fitness in der Grundschule. Haltung Bewegung 21: 4–67
Chen W, Lin CC, Peng CT et al. (2002) Approaching healthy body mass index norms for children and adolescents from health-related physical fitness. Obes Rev 3: 225–232
Dordel S, Kleine W (2005) Motorische Leistungsfähigkeit und Gesundheit/Gesundheitsverhalten übergewichtiger und adipöser Schulkinder. In: Bjarnason-Wehrens B, Dordel S (Hrsg) Übergewicht und Adipositas im Kindes- und Jugendalter. Academia, Bonn, S 110–132
Goran MI (1998) Measurement issues related to studies of childhood obesity: assessment of body composition, body fat distribution, physical activity, and food intake. Pediatrics 101: 505–518
Graf C, Koch B, Dordel S et al. (2004) Physical activity, leisure habits and obesity in first-grade children. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil 11: 284–290
Graf C, Koch B, Kretschmann-Kandel E et al. (2004) Correlation between BMI, leisure habits and motor abilities in childhood (CHILT-Project). Int J Obes 28: 22–26
Graf C, Koch B, Falkowski G et al. (submitted) Four years of universal prevention in primary schools – effects on BMI and motor abilities in childhood.
Hedley AA, Ogden CL, Johnson CL et al. (2004) Prevalence of overweight and obesity among US children, adolescents, and adults, 1999–2002. JAMA 291: 2847–2850
Hollmann W, Hettinger T (2000) Sportmedizin. Schattauer, Stuttgart New York
Kimm SY, Glynn NW, Kriska AM et al. (2002) Decline in physical activity in black girls and white girls during adolescence. N Engl J Med 347: 709–715
Kromeyer-Hauschild K, Wabitsch M, Kunze D et al. (2001) Perzentile für den Body mass Index für das Kindes- und Jugendalter unter Heranziehung verschiedener deutscher Stichproben. Monatsschr Kinderheilk 8: 807–818
Laaser U (1989) Jugendärztliche Definitionen. IDIS Institut für Dokumentation und Information, Sozialmedizin und öffentliches Gesundheitswesen, Bielefeld
Maffeis C (2000) Aetiology of overweight and obesity in children and adolescents. Eur J Pediatr 159: 35–44
McGuire DK, Levine BD, Williamson JW et al. (2001) A 30-year follow-up of the Dallas Bedrest and Training Study: I. Effect of age on the cardiovascular response to exercise. Circulation 104: 1350–1357
Müller MJ, Mast M, Asbeck I et al. (2001) Prevention of obesity – is it possible? Obes Rev 2: 15–28
Okely AD, Booth ML, Chey T (2004) Relationship between body composition and fundamental movement skills among children and adolescents. Res Q Exerc Sport 75: 238–247
Remer T, Dimitriou T, Kersting M (2002) Does fat intake explain fatness in healthy children? Eur J Clin Nutr 56: 1046–1047
Rowlands AV, Ingledew DK, Eston RG (2000) The effect of type of physical activity measure on the relationship between body fatness and habitual physical activity in children: a meta-analysis. Ann Hum Biol 27: 479–497
Sinha R, Fisch G, Teague B et al. (2002) Prevalence of impaired glucose tolerance among children and adolescents with marked obesity. N Engl J Med 346: 802–810
Summerbell CD, Ashton V, Campbell KJ et al. (2003) Interventions for treating obesity ion children. Cochrane Library, Issue 3. John Wiley & Sons, Chichester
Summerbell C, Waters E, Edmunds L et al. (2005) Interventions for preventing obesity in children (Cochrane Review). Cochrane Database Syst Rev 3: CD001871
Wabitsch M (2004) Kinder und Jugendliche mit Adipositas in Deutschland. Aufruf zum Handeln. Bundesgesundheitsbl 47: 251–255
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Graf, C., Jouck, S., Koch, B. et al. Motorische Defizite – wie schwer wiegen sie?. Monatsschr Kinderheilkd 155, 631–637 (2007). https://doi.org/10.1007/s00112-007-1502-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-007-1502-0