Skip to main content
Log in

Geschulte Kommunikation als „Intervention“

Modelle zur systematischen Kommunikation im Gesundheitswesen

Skilled communication as “intervention”

Models for systematic communication in the healthcare system

  • Notfallmedizin
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das gezielte Training von Kommunikation in der medizinischen Aus-, Fort- und Weiterbildung blieb bislang nahezu aus. Im Gesundheitswesen ist gute Kommunikationsfähigkeit eine notwendige und wichtige Schlüsselqualifikation, die maßgeblich zu einer erfolgreichen Zusammenarbeit und einer gelungenen Arzt-Patient-Beziehung beiträgt. Sie ist entscheidend beim Management von Zwischenfällen und bei der Vermeidung oder Reduzierung von juristischen Konsequenzen. Deshalb sollte eine gezielte Auseinandersetzung mit dem Thema „Kommunikation“ angestrebt werden. In anderen Risikobranchen werden hierzu seit Langem spezifische Kommunikationstrainings durchgeführt. In der Medizin gibt es erste Ansätze, „weiche Faktoren“, beispielsweise im Stimulationstraining zu lehren und zu üben. Systematisches Kommunikationstraining gibt es hierzu so gut wie nicht. Es ist unmöglich, nicht zu kommunizieren; hierbei spielen nonverbale Hinweise wie Gesten, Mimik, Haltung und Tonfall eine wichtige Rolle. Misskommunikation, die in der Folge zu unproduktivem Verhalten führt, ist hingegen häufig und die Ursache dafür nicht immer auf den ersten Blick erfassbar. Der Beitrag gibt einen Überblick über die Kommunikationsmodelle von Shannon und Weaver, Watzlawick und Schulz von Thun. Er zeigt deren Grenzen auf, um dann das Kommunikationsmodell „Process Communication Model®“ (PCM) vorzustellen. Anhand von realen Beispielen wird gezeigt, wie mit diesem „Werkzeug“ alltägliche klinische Kommunikationsprozesse aus einem systematischen Blickwinkel betrachtet und analysiert werden können. Menschen haben unterschiedliche psychische Bedürfnisse – werden diese nicht erfüllt, äußert sich das in individuellem Stressverhalten, das sich in 3 Schweregrade (Antreiberverhalten, Maskenverhalten und Verzweiflung) unterteilen lässt und in einer vorhersagbaren Sequenz abläuft. Darüber hinaus wird gezeigt, wie (auf Basis des Modells) erfolgreiche Kommunikation hergestellt und unproduktivem Verhalten in Stresssituationen adäquat begegnet werden kann. Aufgrund der Bedeutung von Kommunikation in allen Bereichen der medizinischen Arbeitswelt sollte der Fokus auf weiteren Studien liegen, die den Einfluss von geschulter Kommunikation bzw. die Wirkungsweise von Kommunikation als „Intervention“ auf Patienten-Outcome, Komplikationen und das erfolgreiche Management von Notfällen zeigen.

Abstract

Specific communication training is currently not integrated into anesthesiology curricula. At the same time communication is an important key factor when working with colleagues, in the physician-patient relationship, during management of emergencies and in avoiding or reducing the legal consequences of adverse medical events. Therefore, focused attention should be brought to this area. In other high risk industries, specific communication training has been standard for a long time and in medicine there is an approach to teach and train these soft skills by simulation. Systematic communication training, however, is rarely an established component of specialist training. It is impossible not to communicate whereby nonverbal indications, such as gestures, mimic expression, posture and tone play an important part. Miscommunication, however, is common and leads to unproductive behavior. The cause of this is not always obvious. This article provides an overview of the communication models of Shannon, Watzlawick et al. and Schulz von Thun et al. and describes their limitations. The “Process Communication Model®” (PCM) is also introduced. An overview is provided with examples of how this tool can be used to look at the communication process from a systematic point of view. People have different psychological needs. Not taking care of these needs will result in individual stress behavior, which can be graded into first, second and third degrees of severity (driver behavior, mask behavior and desperation). These behavior patterns become exposed in predictable sequences. Furthermore, on the basis of this model, successful communication can be established while unproductive behavior that occurs during stress can be dealt with appropriately. Because of the importance of communication in all areas of medical care, opportunities exist to focus research on the influence of targeted communication on patient outcome, complications and management of emergencies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1

Notes

  1. Grad 1 in der Klassifikation der American Society of Anesthesiologists.

Literatur

  1. Aoki N, Uda K et al (2007) Impact of miscommunication in medical dispute cases in Japan. Int J Qual Health Care 20(5):358–362

    Article  Google Scholar 

  2. Feuersenger E (2011) Prozesskommunikation. Der Schlüssel für konstruktive Kommunikation; Chancen nutzen, Risiken erkennen, Barrieren überwinden. Kahler, Weilheim

  3. Frischenschlager O (2002) Medizinische Psychologie. Ein Leitfaden für Studium und Praxis mit Prüfungsfragen, 7. Aufl. Facultas-Studienbücher. Medizin, Bd 4. Facultas, Wien

  4. Collignon G, Legrand P, Parr J (2012) Parlez-vous personality? Process communication for coaches. Kahler Communication Europe, Paris

  5. Gilbert MB (1999) Why educators have problems with some students: understanding frames of preference. J Educ Admin 37(3):243–256

    Article  Google Scholar 

  6. Goedhuys J, Rethans JJ (2001) On the relationship between the efficiency and the quality of the consultation. A validity study. Fam Pract 18(6):592–596

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Greenfield S, Kaplan S, Ware JE Jr (1985) Expanding patient involvement in care. Effects on patient outcomes. Ann Intern Med 102:520–528

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Hawking N (1995) A study of the impact on student achievement by teachers training in process communication. Unpublished thesis. University of Arkansas, Little Rock

  9. Holger B (2011) Was Pflegekräfte unzufrieden macht. Wenig Zeit für die Patienten, keine Wertschätzung der Arbeit: Viele Schwestern und Pfleger sind frustriert. Wollen Krankenhäuser Fachpersonal gewinnen und binden, müssen sie die Arbeitsbedingungen attraktiver gestalten. Dtsch Arztebl 17:946–948

    Google Scholar 

  10. Jenkins V, Fallowfield L, Saul J (2001) Information needs of patients with cancer: results from a large study in UK cancer centres. Br J Cancer 84:48–51

    Article  PubMed Central  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Johnson R (1997) The value of the process communication mode to a mediator. Thesis, McGregor School of Antioch University, Yellow Springs

  12. Kahler T, Capers H (1974) The miniscript. Transact Anal J 4(1):26–42

    Google Scholar 

  13. Kahler T (1975) Drivers: the key to the process of scripts. Transact Anal J 5(3):280–284

    Google Scholar 

  14. Kahler T (1979) Process therapy in brief. The clinical application of miniscript, 3.Aufl. Human Development Publications, Little Rock

  15. Kahler T (2008) Process therapy model. Die sechs Persönlichkeitstypen und ihre Anpassungsformen. Kahler, Weilheim

  16. Kaplan SH, Greenfield S, Ware JE Jr (1989) Impact of the doctor-patient relationship on the outcomes of chronic disease. In: Stewart M, Roter D (Hrsg) Communicating with medical patients. Sage, Newbury Park, S 228–245

  17. Krüger A, Gillmann B, Hardt C et al (2009) Vermittlung von „soft skills“ für Belastungssituationen. Anaesthesist 58:582–588

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Mayer H, Zoyer E (2013) Das Process Communication Model. Ein Pilotprojekt zum Einsatz von PCM im Langzeitpflegebereich. Universität Wien, Wien

  19. Meichenbaum D, Turk DC (1987) Facilitating treatment adherence. A practitioner’s guidebook. Plenum, New York

  20. Harmer M (2005) Elaine Bromiley anonymous report. http://www.chfg.org/wp-content/uploads/2012/02/ElaineBromileyAnonymousReport.pdf

  21. Regier N (2011) Service impact report 2008–2011. Next Element Publishing, Newton

  22. Pauley JA, Pauley JF (2011) Establishing a culture of patient safety. Improving communication, building relationships, and using quality tools. ASQ Quality Press, Milwaukee

  23. Pryor D, Hendrich A, Henkel RJ et al (2011) The quality „journey“ at Ascension Health: how we’ve prevented at least 1,500 avoidable deaths a year – and aim to do even better. Health Aff (Millwood) 30(4):604–611. DOI 10.1377/hlthaff.2010.1276

    Google Scholar 

  24. Rall M (2010) Crisis Resource Management (CRM). Der Faktor Mensch in der Akutmedizin. Notfall Rettungsmed 13:349–356

    Article  Google Scholar 

  25. Rogall R, Josuks H, Adam G, Schleinitz G (2005) Professionelle Kommunikation in Pflege und Management. Schlütersche, Hannover

  26. Röhner J SA (2012) Psychologie der Kommunikation. Basiswissen Psychologie. Springer VS, Wiesbaden

  27. Schneider J, Kaplan SH, Greenfield S et al (2004) Better physician-patient relationships are associated with higher reported adherence to antiretroviral therapy in patients with HIV infection. J Gen Intern Med 19(11):1096–1103

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  28. Schulz von Thun F, Zach K, Zoller K (2012) Miteinander reden von A bis Z. Lexikon der Kommunikationspsychologie. Rowohlt, Reinbek bei Hamburg

  29. Schützeichel R (2004) Soziologische Kommunikationstheorien. UVK, Konstanz

  30. Shannon CE (1948) A mathematical theory of communication. Bell Syst Tech J 27:379–423

    Article  Google Scholar 

  31. Shapiro RS, Simpson DE, Lawrence SL et al (1989) A survey of sued and nonsued physicians and suing patients. Arch Intern Med 10(149):2190–2196

    Article  Google Scholar 

  32. Shields CG (2005) Emotion language in primary care encounters: reliability and validity of an emotion word count coding system. Patient Educ Couns 57(57):232–238

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. St. Pierre M, Hofinger G, Buerschaper C (2011) Notfallmanagement. Human Factors und Patientensicherheit in der Akutmedizin. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio, S 6–12

  34. Travado L (2005) Physician-patient communication training among southern European cancer physicians: the influence of psychosocial orientation and burnout. Psychooncology 14(8):661–670

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Ware P (1983) Personality adaptations. Doors to therapy. Transact Anal J 13(1):11–19

    Google Scholar 

  36. Watzlawick P, Beavin JH, Jackson DD (2007) Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien, 11. Aufl. Huber, Bern

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Weinert ist selbst Trainer des „Process Communication Models“® und führt nebenberuflich kommerziell Kurse durch. H. Mayer und E. Zojer geben, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Weinert D.E.S.A..

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Weinert, M., Mayer, H. & Zojer, E. Geschulte Kommunikation als „Intervention“. Anaesthesist 64, 137–144 (2015). https://doi.org/10.1007/s00101-014-2323-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-014-2323-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation