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A Comparison of Two Different Radiation Schedules for Metastatic Spinal Cord Compression Considering a New Prognostic Factor

Vergleich von zwei unterschiedlichen Fraktionierungsschemata bei der Strahlentherapie der metastatisch bedingten Rückenmarkskompression unter Berücksichtigung eines neuen prognostischen Faktors

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Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background:

Patients with metastatic spinal cord compression are often presented for emergency radiotherapy. The optimum radiotherapeutic regimen is still debated, studies comparing different radiation schedules on therapeutic outcome are scarce. This analysis compares the effect of two schedules on motor function considering three relevant prognostic factors (type of primary tumor, pre-treatment ambulatory status, time of developing motor deficits before radiotherapy).

Patients and Methods: In this retrospective analysis, two radiation schedules, 30 Gy/10 fractions (n=78) and 37.5 Gy/15 fractions (n = 75), applied due to motor deficits caused by metastatic spinal cord compression, were compared for post-treatment functional outcome and ambulatory status. Response and ambulatory status were evaluated directly, 3, 6 and 12 months after radiotherapy. For functional outcome a multivariate analysis including radiation schedule and the relevant prognostic factors was performed.

Results: Between the two radiation schedules no significant difference was observed for post-treatment ambulatory rates (p values: 0.450–0.888) and for functional outcome (p values: 0.940–0.999). According to the multivariate analysis, the strongest predictors for functional outcome were the time of developing motor deficits before radiotherapy (p < 0.001) and the pre-treatment ambulatory status (p < 0.001), followed by the type of primary tumor (p = 0.058). For the radiation schedule a significant impact on functional outcome was not observed (p = 0.822).

Conclusions: The two radiation schedules were comparable for functional outcome. The less time consuming schedule (30 Gy/10 fractions) can be recommended in metastatic spinal cord compression, as life expectancy is markedly reduced in the majority of these patients.

Hintergrund:

Bei metastatisch bedingter Rückenmarkskompression liegt häufig eine Notfallsituation vor. Ein optimales strahlentherapeutisches Behandlungskonzept ist derzeit nicht bekannt. Vergleichende Studien zum Effekt verschiedener Fraktionierungsschemata auf die motorische Funktion nach Strahlentherapie sind erforderlich. Diese Analyse vergleicht den Effekt zweier Schemata unter Berücksichtigung dreier relevanter prognostischer Faktoren (Art des Primärtumors, Gehfähigkeit vor Strahlentherapie, Entwicklungszeit motorischer Defizite vor Strahlentherapie).

Patienten und Methode: In dieser retrospektiven Analyse wurden zwei Fraktionierungsschemata, 30 Gy/10 Fraktionen (n = 78) und 37,5 Gy/15 Fraktionen (n = 75), bei der Behandlung motorischer Defizite bei metastatisch bedingter Rückenmarkskompression im Hinblick auf die motorische Funktion und die Gehfähigkeit nach Strahlentherapie verglichen. Die Gehfähigkeit und das Ansprechen auf die Strahlenbehandlung wurden direkt sowie 3, 6 und 12 Monate nach Strahlentherapie evaluiert. Der Einfluss des Fraktionierungsschemas und der drei relevanten prognostischen Faktoren auf die motorische Funktion nach Strahlentherapie wurde mittels Multivarianzanalyse untersucht.

Ergebnisse: Beim Vergleich der beiden Schemata ergab sich kein signifikanter Unterschied bezüglich der Gehfähigkeit (p-Werte: 0,450–0,888) und der motorischen Funktion nach Strahlentherapie (p-Werte: 0,940–0,999). Die Multivarianzanalyse zeigte einen relevanten Einfluss auf die motorische Funktion nach Strahlentherapie füür die Entwicklungszeit motorischer Defizite vor Strahlentherapie (p < 0,001), die Gehfähigkeit vor Strahlentherapie (p < 0,001) und die Art des Primärtumors (p = 0,058). Für die Art des Fraktionierungsschemas wurde kein signifikanter Effekt (p = 0,822) beobachtet (Tabelle 2, Abbildungen 1 und 2).

Schlussfolgerungen: Beide Fraktionierungsschemata zeigten einen vergleichbaren Effekt im Hinblick auf die motorische Funktion nach Strahlentherapie. Da bei der Mehrzahl der Patienten mit metastatisch bedingter Rückenmarkskompression die Lebenserwartung deutlich reduziert ist, kann in diesen Fällen das Schema mit geringerer Gesamtbehandlungszeit (30 Gy/10 Fraktionen) empfohlen werden.

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Received: December 20, 2001; accepted: April 18, 2002

Correspondence Address Dirk Rades, M. D., Department of Radiotherapy and Radiooncology, University Clinic Hamburg-Eppendorf, Martinistraße 52, 20246 Hamburg, Germany, Phone (+49/40) 42803-6140, Fax -6532, e-mail: Rades.Dirk@gmx.net

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Rades, D., Karstens, J. A Comparison of Two Different Radiation Schedules for Metastatic Spinal Cord Compression Considering a New Prognostic Factor. Strahlenther Onkol 178, 556–561 (2002). https://doi.org/10.1007/s00066-002-0980-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-002-0980-1

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