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Anatomische Grundlagen der Harnkontinenz

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Zusammenfassung

Die morphologischen Grundlagen der Harnkontinenz werden anhaltend kontrovers diskutiert. Die große Widersprüchlichkeit der Literatur war der Grund für eine erneute Studie zur Morphologie des unteren Harntraktes. In Form von histologischen Serienschnitten erfolgte die vollständige Aufarbeitung der gesamten Blasenhalsregion von 50 männlichen und 15 weiblichen Verstorbenen aller Altersgruppen. Dabei gelang der Nachweis eines eigenständigen M. sphincter vesicae, der als einzige Struktur elliptisch den Blasenauslass umgreift. Muskellamellen des Detrusor sind an dessen Formung nicht beteiligt.

Der M. sphincter urethrae hingegen umgreift hufeisenförmig die Harnröhre und besteht bei beiden Geschlechtern aus einem quergestreiften und einem glattmuskulären Teil (M. sphincter urethrae transversostriatus et glaber). Er existiert unabhängig von der umgebenden Beckenbodenmuskulatur. Ein sog. M. transversus perinei profundus als Hauptelement eines klassischen Diaphragma urogenitale existiert nicht. Alle histomorphologischen Befunde fanden Eingang in die Konstruktion eines digitalen 3D-Modells des unteren Harntraktes.

Abstract

The morphological fundamentals of urinary continence are still subject to controversy. This was the reason for a renewed examination of the sphincter musculature of the lower urinary tract. This study included 50 male and 15 female autopsy specimens. The organs of the lower urinary tract including the neighboring organs had been removed in their entirety and histologically reprocessed en bloc as a complete series of sections.

We were able to demonstrate that the internal sphincter or m. sphincter vesicae is represented as a circular, distinct structure which elliptically embraces the internal urethral orifice. Lamellas of the detrusor are not involved in the formation of the internal sphincter. In females and males, the external sphincter consists of a striated and a smooth muscular part (m. sphincter urethrae transversostriatus et glaber). In transverse sections, the muscle has a horseshoe shape. It is completely separated by connective tissue from the musculature of the pelvic floor. A deep transverse perineal muscle does not exist.

The histological findings were used for the construction of a digital three-dimensional model of the anatomy of the lower urinary tract. Computer animations of the model with integrated original histologies were generated and stored as a computer video on a CD-ROM attached to this journal.

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Dorschner, W., Stolzenburg, JU. & Neuhaus, J. Anatomische Grundlagen der Harnkontinenz. Urologe [A] 40, 223–233 (2001). https://doi.org/10.1007/s001200050466

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001200050466

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