Skip to main content
Log in

Gesundheitsförderung und Prävention im Kindes- und Jugendalter

Health promotion and prevention in childhood and adolescence

  • Published:
Journal of Public Health Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das Kindes- und Jugendalter sind sensible Perioden für die Entstehung und Stabilisierung gesundheitlichen Risikoverhaltens. Kinder und Jugendliche sind daher wichtige Zielgruppen von Prävention und Gesundheitsförderung. Vor dem Hintergrund epidemiologischer Befunde werden zunächst generelle Zielsetzungen und Strategien der Gesundheitsförderung dargestellt. Mit dem Fokus auf schulischer Gesundheitsförderung geht es anschließend um den theoretischen Hintergrund und die Wirkungen psychosozialer Ansätze (Standfestigkeits- und Lebenskompetenztrainings). Dabei wird insbesondere die entwicklungspsychologische Bedeutung von Lebenskompetenzen für die Manifestation von Risikoverhalten veranschaulicht. Abschließend werden Perspektiven für die zukünftige Forschung zur Gesundheitsförderung und Prävention im Kindes- und Jugendalter aufgezeigt.

Abstract

Childhood and adolescence are sensitive periods for the onset and manifestation of health-risky behaviours. Thus, both age groups are important targets of prevention and health-promotion measures. First, referring to epidemiological data general aims and strategies of health promotion are presented. Then, focusing on health promotion at school, the theoretical background and outcomes of psychosocial approaches (resistance skills trainings and life skills trainings) are explained in more detail. In this context the developmental psychological importance of life skills for the manifestation of risk behaviour is illustrated. Finally, perspectives for future research on health promotion and prevention in childhood and adolescence are discussed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

    Google Scholar 

  • Bengel, J./Herwig, J.E. (2003). Gesundheitsförderung in der Rehabilitation. In: Jerusalem, M./Weber, H. (Hrsg.) Psychologische Gesundheitsförderung - Diagnostik und Prävention. Göttingen: Hogrefe, S. 57–77.

    Google Scholar 

  • Botvin, G.J./Tortu, S. (1988). Preventing adolescent substance abuse through life skills training. In: Price, R.H./Cowen, E.L./Lorion, R.P./Ramos-McKay, J. (Eds.) Fourteen ounces of prevention. Washington: Hemisphere, pp. 98–110.

    Chapter  Google Scholar 

  • Bruvold, W.H. (1993). A meta-analysis of adolescent smoking prevention programs. Am J Publ Health, 83, 872–880.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Durlak, J.A. (1995). School-based prevention programs for children and adolescents. Thousand Oaks: Sage

    Book  Google Scholar 

  • Durlak, J.A./Wells, A.M. (1997). Primary prevention mental health programs for children and adolescents: A meta-analytic review. Am J Community Psychol, 25, 115–152.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Ellickson, P.L./Bell, R.M./McGuigan, K. (1993). Preventing adolescent drug use: Longterm results of a junior high program. Am J Publ Health, 83, 856–861.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Engels, R.C./Knibbe, R.A./Drop, M.J./deHaan, Y.T. (1997). Homogeneity of cigarette smoking within peer groups: Influence or selection? Health Educat Behav, 24, 801–811.

    CAS  Google Scholar 

  • Ennett, S./Bauman, K. (1994). The contribution of influence and selection to adolescent peer group homogeneity: The case of adolescent cigarette smoking. J Personal Soc Psychol, 67, 653–663.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Evans, R.I. (1988). Prevention of smoking in adolescence: Conceptualization and intervention strategies of a prototypical research program. In: Maes, S./Spielberger, C.D./Defares, P.B./Sarason, G. (Eds.) Topics.in Health Psychology. Chichester: Wiley, pp. 107–125.

    Google Scholar 

  • Faltermaier, T. (2003). Subjektive Theorien von Gesundheit und Krankheit. In Jerusalem, M./Weber, H. (Hrsg.) Psychologische Gesundheitsforderung- Diagnostik und Prävention. Göttingen: Hogrefe, S. 57–77.

    Google Scholar 

  • Fischer, V. (2002). Suchtprävention bei Jugendlichen. Regensburg: Roderer.

    Google Scholar 

  • Fuchs, R./Schwarzer, R. (1997). Tabakkonsum: Erklärungsmodelle und Interventionsansätze. In: Schwarzer, R. (Hrsg.) Gesundheitspsychologie. Göttingen: Hogrefe, S. 209–244.

    Google Scholar 

  • Hansen, W.B. (1992). School-based substance abuse prevention: A review of the state of the art in curriculum, 1980-1990. Health Educat Research, 7, 403–430.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Jerusalem, M. (1997). Gesundheitserziehung und Gesundheitsförderung in der Schule. In: Schwarzer, R. (Hrsg.) Gesundheitspsychologie. Göttingen: Hogrefe, S. 575–593.

    Google Scholar 

  • Jerusalem, M. (1999) (Hrsg.). Gesundheitsförderung in der Schule. Z Gesundheitspsychol, 7, 155–157.

  • Jerusalem, M./Mittag, W. (2002). Primärprävention des Rauchens bei Kindern und Jugendlichen. Z Med Psychol, 11, 171–176.

    Google Scholar 

  • Jessor, R./Jessor, S.L. (1977). Problem behavior and psychosocial development. New York: Academic Press.

    Google Scholar 

  • Kelder, S.H./Perry, C.L./Klepp, K.I./Lyle, L.L. (1994). Longitudinal tracking of adolescent’s smoking, physical activity and food choice behavior. Am J Publ Health, 84, 1121–1126.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Leppin, A. (1999). Die Bedeutung der Lernumwelt für die schulische Gesundheitsforderung. Z Gesundheitspsychol, 7, 172–182.

    Article  Google Scholar 

  • Leppin, A./Hurrelmann, K./Petermann, H. (Hrsg.) (2000). Jugendliche und Alltagsdrogen. Neuwied: Luchterhand.

  • Masten, A.S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. Am Psychologist, 56, 227–238.

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Michell, L./West, P. (1996). Peer pressure to smoke: The meaning depends on the method. Health Educat Research, 11, 39–49.

    Article  Google Scholar 

  • Mittag, W./Hager, W. (2000). Ein Rahmenkonzept zur Evaluation psychologischer Interventionsmaßnahmen. In: Hager, W./Patry, J.-L./Brezing, H. (Hrsg.) Evaluation psychologischer Interventionsmaßnahmen - Standards und Kriterien: Ein Handbuch. Bern: Huber, S. 102–128.

    Google Scholar 

  • Mittag, W./Jerusalem, M. (1999). Determinanten des Rauchverhaltens bei Jugendlichen und Transfereffekte eines schulischen Gesundheitsprogramms. Z Gesundheitspsychol, 7, 183–202.

    Article  Google Scholar 

  • Mittag, W./Jerusalem, M. (2000). Prävention von Alkohol- und Medikamentenkonsum in der Schule. In: Leppin, A./Hurrelmann, K./Petermann, H. (Hrsg.) Jugendliche und Alltagsdrogen. Neuwied: Luchterhand, S. 162–194.

    Google Scholar 

  • Perrez, M./Baumann, U. (1998). Systematik der klinisch-psychologischen Intervention: Einleitung. In: Baumann U./Perrez, M. (Hrsg.) Lehrbuch Klinische Psychologie - Psychotherapie. Bern: Huber, S. 309–319.

    Google Scholar 

  • Petermann, F. (2002). Gesundheitspsychologie des Kindes- und Jugendalters. In Schwarzer, R./Jerusalem, M./Weber, H. (Hrsg.), Gesundheitspsychologie von A bis Z. Ein Handwörterbuch. Göttingen: Hogrefe, S. 180–185.

    Google Scholar 

  • Schwenkmezger, P./Krönig, B./Forster, I./Jöhren, B./Gläßer, E. (1998). Personspezifische und soziale Determinanten eines frühen Rauchbeginns bei Schülerinnen und Schülern der 6. Jahrgangsstufe. Z Gesundheitspsychol, 6, 61–70.

    Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke, I. (1995). Psychische Störungen im Jugendalter. In: Kolip, P./Hurrelmann, H./Schnabel, P.E. (Hrsg.) Jugend und Gesundheit. Weinheim: Juventa, S. 177–203.

    Google Scholar 

  • Silbereisen, R.K. (1997). Konsum von Alkohol und Drogen über die Lebensspanne. In: Schwarzer, R. (Hrsg.) Gesundheitspsychologie. Göttingen: Hogrefe, S. 189–208.

    Google Scholar 

  • Statistisches Bundesamt (2002). Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Retrieved March, 14, 2003, from the World Wide Web: http://www.gbe-bund.de.

  • Tobler, N.S./Lessare, T./Marshall, D./Oxhorn, P./Roona, M. (1999). Effectiveness of school-based drug prevention programs for marijuana use. School Psychol Internat, 20, 105–137.

    Article  Google Scholar 

  • Tobler, N.S./Stratton, H.H. (1997). Effectiveness of school-based drug prevention programs: A meta-analysis of the research. J Primary Prevent, 18, 71–128.

    Article  Google Scholar 

  • Verbeek, D./Petermann, F. (1999). Gewaltprävention in der Schule: Ein Oberblick. Z Gesundheitspsychol, 7, 133–146.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Jerusalem, M., Klein-Heßling, J. & Mittag, W. Gesundheitsförderung und Prävention im Kindes- und Jugendalter. Z. f. Gesundheitswiss. 11, 247–262 (2003). https://doi.org/10.1007/BF02956414

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02956414

Stichworte

Keywords

Navigation