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Krampfanfälle nach der Pockenschutzimpfung

Convulsions after smallpox-vaccination

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Summary

The most frequent cerebral complications of smallpox vaccination in children and infants are postvaccinial convulsions. They occur in a frequency of at least 1,5‰ of all vaccinations. History, clinical findings and follow up observations of 171 cases (87 boys, 84 girls) were analysed. All children fell ill with convulsions between the 3rd and the 18th day (\(\bar x = 8.2 \pm 2.4\) days) after vaccination.

  1. 1.

    In the pathogenesis of the postvaccinial convulsions the hereditary predisposition to convulsions is of remarkable importance: in 58% of our cases convulsions were found in the history of the children or the nearer family and/or abnormalities of genetic type in the EEG. In 31% of the children complications of pregnancy and delivery as prematurity, twin delivery and retardation of mental and statomotoric development etc. were traceable.

  2. 2.

    The clinical features of convulsions after vaccination look much like the so called febrile convulsions, postvaccinial convulsions, however, are of a significant longer duration than febrile convulsions of other causes.

  3. 3.

    Only in a few cases certain signs of encephalitis or symptoms conspicious of encephalitis were found. It is often impossible to distinguish clinically between an uncomplicated postvaccinial convulsion and encephalitis.

  4. 4.

    In 17% of 81 follow up cases defects like epilepsy and oligophrenia were found. In another 15% convulsions occurred occasionally without other pathological findings. Cerebral hypoxaemia during the convulsion seems to be of an utmost importance in the pathogenesis of the resulting neurological defects.

  5. 5.

    Finally recommendations are given for improvements of the registration and for the avoidance of cerebral complications after vaccination: introduction of modern methods of documentation into the organisation of the vaccination and intensified observation of contraindications including the hereditary taints of convulsion. It is discussed to put off the primovaccination to the 5th and 6th year of age, because preexistent cerebral lesions are more easily recognized in this age than in infancy and early childhood. Beyond the prevaccination with vaccine-antigen should be introduced as an obligatory measure.

Zusammenfassung

Die häufigste cerebrale Pockenimpfkomplikation sind die postvaccinalen Krampfanfälle des Säuglings und Kleinkindes. Ihre Häufigkeit beträgt mindestens 1,5‰ der erfolgreichen Pockenschutzimpfungen. Anamnese, klinische Befunde und Verlauf von 171 Fällen (87 Knaben, 84 Mädchen) werden analysiert. Alle Kinder erkrankten am 3.–18. Tag, im Mittel 8,2±2,4 Tage nach der Impfung mit Krampfanfällen.

  1. 1.

    In der Pathogenese der postvaccinalen Krampfanfälle spielt eine familiäre Anfallsbereitschaft eine hervorragende Rolle: In 58% der Fälle fanden sich in der Anamnese des Impflings oder der engeren Familie Krampfanfälle und/oder im EEG Veränderungen genetischen Typs. Bei 31% der Kinder waren Komplikationen der Schwangerschaft und der Geburt sowie Besonderheiten, wie Frühgeburt, Zwillingsgeburt, verzögerte frühkindliche Entwicklung u. a., nachweisbar.

  2. 2.

    Das klinische Bild der konvulsiven Impfreaktion gleicht weitgehend dem von sogenannten Infektkrämpfen. Postvaccinale Krampfanfälle dauern aber signifikant länger als Infektkrämpfe anderer Genese.

  3. 3.

    Nur in einzelnen Fällen fanden sich sichere Hinweise auf ein entzündliches cerebrales Geschehen bzw. encephalitisverdächtige Symptome. Eine sichere Differentialdiagnose zwischen einem einfachen postvaccinalen Krampfanfall und einer Encephalitis ist klinisch oft nicht zu stellen.

  4. 4.

    In 17% von 81 nachuntersuchten Fällen waren Schäden, wie Epilepsie und Schwachsinn, festzustellen. In weiteren 15% der Fälle waren nach der Impfkomplikation vereinzelte Krampfanfälle aufgetreten, ohne daß andere Defektsymptome bestanden. In der Pathogenese der Defektzustände dürften anfallsbedingte hypoxämische Hirnschäden eine hervorragende Rolle spielen.

  5. 5.

    Abschließend werden Empfehlungen zur Verbesserung der Erfassung und zur Vermeidung cerebraler Impfkomplikationen gegeben: Einführung moderner Dokumentationsverfahren in die Organisation des Impfwesens, verstärkte Beachtung der Gegenindikationen einschließlich der familiären Anfallsbelastung. Es wird diskutiert, die Erstimpfung in das 5.–6. Lebensjahr zu verlegen, da in diesem Alter cerebrale Vorschäden sicherer zu erkennen sind als im Säuglings- und frühen Kleinkindesalter. Gleichzeitig müßte die Vorimpfung mit Vaccineantigen als obligatorische Maßnahme eingeführt werden.

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Doose, H., Eckel, U. & Völzke, E. Krampfanfälle nach der Pockenschutzimpfung. Z. Kinder-Heilk. 103, 214–236 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00439038

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