Summary
After a short review of the history of vitreous surgery we describe a new instrument which was developed mainly for a pars-plana approach of vitrectomy. The instrument may also be used for extracapsular surgery of congenital and traumatic cataracts by an anterior approach. The intraocular part of the instrument is composed of two small tubes with an outer diameter of 1.25 mm. It is designed for aspiration, cutting and removal of lens and vitreous structures. Normal intraocular pressure is maintained by infusion of physiological saline solution. The infusion device, ending in a rim in between the outer and the inner tube, is based on a simple hydrostatic pressure principle. The suction is performed under microscope observation by the assistant with an ordinary plastic syringe. The new cutting mechanism works on a stripper-like principle. Lens or vitreous structures are aspirated into a slit on the inner oscillating tube. A variable number of oscillating movements causes the aspirated structures to pass under the sharp edge of the outer tube and they are cut. The oscillations are generated by a small solenoid and an electronic control device. The instrument has proved to be very efficient in technical and animal experiments and recently in the first vitrectomies on human eyes.
Zusammenfassung
Nach einer kurzen Übersicht über die Entwicklung der Glaskörperchirurgie beschreiben wir ein neues Instrument, das vorwiegend für die hintere, über eine Öffnung in der pars plana ciliaris durchgeführte Vitrektomie entwickelt wurde. Es eignet sich aber auch für die Entfernung von kongenitalen und traumatischen Katarakten über eine korneale Öffnung. Der aus zwei Röhrchen bestehende intraokulare Instrumententeil hat einen äußeren Durchmesser von 1,25 mm und dient den folgenden Funktionen: Ansaugen, Abschneiden und Absaugen von Linsen- und Glaskörperstrukturen, Infusion von physiologischer Kochsalzlösung zwecks Aufrechterhaltung eines normalen intraokularen Druckes. Das Infusionssystem endet in einer Rinne zwischen äußerem und innerem Röhrchen und wird allein durch ein hydrostatisches Druckgefälle gesteuert. Das Anund Absaugen besorgt der Assistent unter Mikroskopkontrolle mit einer Plastikspritze. Neu ist ein auf dem Stripperprinzip beruhender Schneidmechanismus. Die in einem Schlitz des inneren, vibrierenden Röhrchens aspirierten Linsen- oder Glaskörperstrukturen werden durch eine beliebige Zahl von Vibrationsbewegungen unter der scharfen Kante des äußeren Röhrchens durchgezogen und abgeschnitten. Die Vibrationsbewegungen des inneren Röhrchens werden von einem kleinen Hubmagnet-Motor in Verbindung mit einem elektronischen Steuergerät erzeugt. Das Instrument hat sich nicht nur in Modell- und Tierversuchen, sondern bereits bei einigen Vitrektomien am Menschenauge bestens bewährt.
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Literatur
Aaberg, Th. M., Machemer, R.: Vitreous band surgery. Instrumentation and technique. Arch. Ophthal. 87, 542–544 (1972).
Acers, T. E., Coston, T. O.: Persistent hyperplastic primary vitreous. Early surgical management. Amer. J. Ophthal. 64, 734–735 (1967).
Arruga, H.: Décollement rétinien: l'urgence opératoire, l'injection d'air, les grandes desinsertions. Bull. Soc. franç. Ophtal. 49, 288–303 (1936).
Balazs, E. A., Freeman, M. I., Klöti, R., Meyer-Schwickerath, G., Regnault, F., Sweeney, D. B.: Hyaluronic acid and replacement of vitreous and aqueous humor. Mod. Probl. Ophthal. (Basel) 10, 3–21 (1972).
Cibis, P. A.: Vitreoretinal pathology and surgery in retinal detachment. St. Louis: C. V. Mosby 1965.
Cibis, P. A., Becker, B., Okun, E., Canaan, S.: The use of liquid silicone in retinal detachment surgery. Arch. Ophthal. 68, 590–599 (1962).
Ford, V.: Proposed surgical treatment of opaque vitreous. Lancet 1890 I, 462–463.
Freeman, H. M., Schepens, C. L., Anastopoulou, A.: Vitreous surgery. II. Instrumentation and technique. Arch. Ophthal. 77, 681–682 (1967).
Gass, J. D. M.: Surgical excision of persistent hyperplastic primary vitreous. Arch. Ophthal. 83, 163–168 (1970a).
Gass, J. D. M.: Management of vitreous loss after cataract extraction. Arch. Ophthal. 83, 319–323 (1970b).
Graefe, A. v.: Perforation von abgelösten Netzhäuten und Glaskörpermembranen. Albrecht v. Graefes Arch. Ophthal. 9 (II), 85–104 (1863).
Henning, J., Faulborn, J., Bernhard, F.: Ein Gerät für die Glaskörperchirurgie bei der Versorgung schwerer Augenverletzungen. Klin. Mbl. Augenheilk. 161, 107–109 (1972).
Hruby, K.: Hyaluronsäure als Glaskörperersatz bei Netzhautablösung. Klin. Mbl. Augenheilk. 138, 484–496 (1961).
Kasner, D., Miller, G. R., Taylor, W. H., Sever, R. J., Norton, E. W. D.: Surgical treatment of amyloidosis of the vitreous. Trans. Amer. Acad. Ophthal. Otolaryng. 72, 410–418 (1968).
Klöti, R.: Glaskörperchirurgie. Ophthalmologica (Basel) 152, 303–309 (1966).
Klöti, R.: 1968 entwickeltes Zweiweg-Absauggerät für Linsenmassen (unveröffentlicht).
Klöti, R.: Hyaluronsäure als Glaskörpersubstituent. Ophthalmologica (Basel) 165, 351–359 (1972a).
Klöti, R.: Vitreous stripper, experimental experiences with a new instrument for vitrectomy. Mod. Probl. Ophthal., (Basel) im Druck (1972b).
Machemer, R., Buettner, H., Norton, E. W. D., Parel, J. M.: Vitrectomy, a pars plana approach. Trans. Amer. Acad. Ophthal. Otolaryng. 75, 813–820 (1971).
Machemer, R., Parel, J. M., Buettner, H.: A new concept for vitreous surgery. I. Instrumentation. Amer. J. Ophthal. 73, 1–7 (1972a).
Machemer, R., Norton, E. W. D.: Vitrectomy, a pars plana approach. II. Clinical experience. Mod. Probl. Ophthal. (Basel) 10, 178–185 (1972b).
Norton, E. W. D., Machemer, R.: New approach to the treatment of selected retinal detachments secondary to vitreous loss at cataract surgery. Amer. J. Ophthal. 72, 705–707 (1971).
Paqué, W., Meyer-Schwickerath, G.: Durchschneidung von Glaskörpersträngen bei Netzhautablösung. Klin. Mbl. Augenheilk. 142, 522–526 (1963).
Paufique, L., Charleux, J.: Utilisation du vitré lyophilisé humain dans les décollements graves de la rétine. Bull. Soc. franç Ophtal. 74, 346–357 (1961).
Peyman, G. A., Dodich, N. A.: Experimental vitrectomy. Instrumentation and surgical technique. Arch. Ophthal. 86, 548–551 (1971).
Peyman, G. A., May, D. R., Ericson, E. S.: Techniques of vitreous removal. Surv. Ophthal. 17, 29–40 (1972).
Regnault, F.: Acide hyaluronique intravitréen et cryocoagulation dans le traitement des formes graves de décollement de la rétine. Bull. Soc. franç Ophtal. 84, 106–112 (1971).
Rosengren, B.: Über die Behandlung der Netzhautablösung mittels Diathermie und Luftinjektion in den Glaskörper. Acta ophthal. (Kbh.) 16, 3–42 (1938).
Schirmer, K. E., Klöti, R.: Contact lenses for fundus examination and vitreous surgery with focal illumination. Canad. J. Ophthal, im Druck (1973).
Schirmer, K. E., Shea, M.: Wide angle fundus contact lens. Arch. Ophthal. 84, 66 (1970).
Scott, J. D.: Surgery of advanced diabetic retinopathy. Mod. Probl. Ophthal. (Basel) 8, 505–510 (1969).
Shafer, D. M.: The treatment of retinal detachment by vitreous implant. Trans. Amer. Acad. Ophthal. Otolaryng. 61, 194–200 (1957).
Shapland, C. D.: Intravitreal vitreous in retinal detachment surgery. Trans. ophthal. Soc. U.K. 77, 69–87 (1957).
Shea, M., Smith, D. R., Rafuse, E. V., Somerville, G. M.: Cryofixation with vitreous excision. A suggestion for the management of some cases of traumatic retinal detachment. Canad. J. Ophthal. 4, 339–345 (1969).
Watzke, R. C.: Silicone retinopiesis for retinal detachment. Arch. Ophthal. 77, 185–196 (1967).
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Klöti, R. Vitrektomie. Albrecht von Graefes Arch. Klin. Ophthalmol. 187, 161–170 (1973). https://doi.org/10.1007/BF00411214
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