Skip to main content
Erschienen in: Wiener Medizinische Wochenschrift 9-10/2020

13.08.2019 | original article

Health concepts of elementary school pupils in Austria

An explorative study using the draw and write technique

verfasst von: PD Mag. Dr. Nathalie Burkert, MA, Dr. Karin Unterleitner, Univ.-Prof. Dr. Éva Rásky, Dr. Martin Sprenger

Erschienen in: Wiener Medizinische Wochenschrift | Ausgabe 9-10/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Summary

Studies analysing health concepts of children are scarce. Thus, the aim of this study was to analyse health concepts of elementary school children in Austria. In all, 240 pupils in grades 2 (7 or 8 years old) and 4 (9 or 10 years old) of three rural and three urban elementary schools in Styria took part in this explorative study. Differences were analysed using multivariate analyses. Girls associated health more often with nature than did boys, and pupils in grade 2 drew illness-related symbols more often than those in grade 4. Children attending an urban elementary school signalled preventive behaviour more often than children in rural areas. Our results showed that children in Austria, overall, have a positive concept of health, but they also reveal differing health concepts between the groups. Public health programs should take into account the differences in health concepts to implement more effective preventive intervention programs in schools.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Wetton N, McWhirter J. Health for life. A guide for health promoting schools. London: Forbes; 1995. Wetton N, McWhirter J. Health for life. A guide for health promoting schools. London: Forbes; 1995.
6.
Zurück zum Zitat Franks AJ, Kelder SH, Dino GA, et al. School-based programmes: Lessons learned from CATCH, planet health, and not-on-tobacco. Prev Chronic Dis. 2007;4(2):A33. PMID: 17362624.PubMedPubMedCentral Franks AJ, Kelder SH, Dino GA, et al. School-based programmes: Lessons learned from CATCH, planet health, and not-on-tobacco. Prev Chronic Dis. 2007;4(2):A33. PMID: 17362624.PubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Bengel J, Bucherer G, Strittmatter R, Buggle F. Die Entwicklung von subjektiven Gesundheitskonzepten – Ein Überblick über die Forschungslage bei Kindern und Jugendlichen. Z Gesundheitspsychol. 1995;3:241–54. Bengel J, Bucherer G, Strittmatter R, Buggle F. Die Entwicklung von subjektiven Gesundheitskonzepten – Ein Überblick über die Forschungslage bei Kindern und Jugendlichen. Z Gesundheitspsychol. 1995;3:241–54.
10.
Zurück zum Zitat Boruchovitch E, Mednick BR. Cross-cultural differences in children’s concepts of health and illness. J Public Health. 1997;31(5):448–56. PMID: 9629721. Boruchovitch E, Mednick BR. Cross-cultural differences in children’s concepts of health and illness. J Public Health. 1997;31(5):448–56. PMID: 9629721.
13.
Zurück zum Zitat Nordlohne E, Kolip P. Gesundheits- und Krankheitskonzepte 14- bis 17-jähriger Jugendlicher. Ergebnisse einer repräsentativen Jugendbefragung. In: Kolip P, editor. Lebenslust und Wohlbefinden. Beiträge zur geschlechtsspezifischen Jugendgesundheitsforschung. Weinheim: Juventa; 1994. pp. 121–39. Nordlohne E, Kolip P. Gesundheits- und Krankheitskonzepte 14- bis 17-jähriger Jugendlicher. Ergebnisse einer repräsentativen Jugendbefragung. In: Kolip P, editor. Lebenslust und Wohlbefinden. Beiträge zur geschlechtsspezifischen Jugendgesundheitsforschung. Weinheim: Juventa; 1994. pp. 121–39.
14.
Zurück zum Zitat Schmidt LR, Benz-Thiele S, Goekbas-Balzer A, et al. Krankheitskonzepte von Kindern. Z Gesundheitspsychol. 1994;2:292–308. Schmidt LR, Benz-Thiele S, Goekbas-Balzer A, et al. Krankheitskonzepte von Kindern. Z Gesundheitspsychol. 1994;2:292–308.
18.
Zurück zum Zitat Beelmann G, Kieselbach T. Subjektive Theorien von Gesundheit und Krankheit bei Jugendlichen im Stadt-Land-Vergleich. Z Gesundheitspsychol. 1997;5:258–71. Beelmann G, Kieselbach T. Subjektive Theorien von Gesundheit und Krankheit bei Jugendlichen im Stadt-Land-Vergleich. Z Gesundheitspsychol. 1997;5:258–71.
19.
Zurück zum Zitat Olvera-Ezzell N, Power TG, Cousins JH, Guerra AM, Trujillo M. The development of health knowledge in low-income Mexican-American Children. Child Dev. 1994;65(2):416–27. PMID: 8013231.CrossRef Olvera-Ezzell N, Power TG, Cousins JH, Guerra AM, Trujillo M. The development of health knowledge in low-income Mexican-American Children. Child Dev. 1994;65(2):416–27. PMID: 8013231.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Rasmus P, Stetkiewicz-Lewandowicz A, Talarowska M, Sobów T. Health education from the perspective of contemporary challenges and threats. Pol Merkus Lek. 2013;34(204):636–7. Rasmus P, Stetkiewicz-Lewandowicz A, Talarowska M, Sobów T. Health education from the perspective of contemporary challenges and threats. Pol Merkus Lek. 2013;34(204):636–7.
24.
Zurück zum Zitat Shah HS, Leifheit K, Polk S, Sloand E, Cheng TL, DeCamp L. Are parent activation and health literacy distinct concepts? A study in low income urban populations. J Health Dispar Res Pract. 2018;11(1):1–15.PubMedCentral Shah HS, Leifheit K, Polk S, Sloand E, Cheng TL, DeCamp L. Are parent activation and health literacy distinct concepts? A study in low income urban populations. J Health Dispar Res Pract. 2018;11(1):1–15.PubMedCentral
29.
Zurück zum Zitat Unterleitner K. Subjektive Gesundheitskonzepte von steirischen VolksschülerInnen. Graz: Medizinische Universität Graz, Diplomarbeit; 2013. Unterleitner K. Subjektive Gesundheitskonzepte von steirischen VolksschülerInnen. Graz: Medizinische Universität Graz, Diplomarbeit; 2013.
30.
Zurück zum Zitat Winkler-Ebner C. Subjektive Gesundheitskonzepte und Gesundheitsverhalten von Schülerinnen und Schülern. Salzburg: Universität, Naturwissenschaftliche Fakultät; 2012. Winkler-Ebner C. Subjektive Gesundheitskonzepte und Gesundheitsverhalten von Schülerinnen und Schülern. Salzburg: Universität, Naturwissenschaftliche Fakultät; 2012.
31.
Zurück zum Zitat Thomas G, Silk A. An introduction to the psychology of children’s drawings. London: Harvester Wheatsheaf; 1990. Thomas G, Silk A. An introduction to the psychology of children’s drawings. London: Harvester Wheatsheaf; 1990.
32.
Zurück zum Zitat Schuster M. Psychologie der Kinderzeichnung. Göttingen: Hogrefe; 2000. Schuster M. Psychologie der Kinderzeichnung. Göttingen: Hogrefe; 2000.
33.
Zurück zum Zitat Lange-Kultner C, Thomas G, editors. Drawing and looking. Theoretical approaches to pictorial representation in children. London: Harvester Wheatsheaf; 1995. Lange-Kultner C, Thomas G, editors. Drawing and looking. Theoretical approaches to pictorial representation in children. London: Harvester Wheatsheaf; 1995.
42.
Zurück zum Zitat Czajka K, Fiszer K, Kolodziej M. The relation between selected helath behaviour and body mass index amongst adolescents living in urban and rural areas in south-western Poland. Rocz Panstw Zakl Hig. 2013;64(2):135–41.PubMed Czajka K, Fiszer K, Kolodziej M. The relation between selected helath behaviour and body mass index amongst adolescents living in urban and rural areas in south-western Poland. Rocz Panstw Zakl Hig. 2013;64(2):135–41.PubMed
Metadaten
Titel
Health concepts of elementary school pupils in Austria
An explorative study using the draw and write technique
verfasst von
PD Mag. Dr. Nathalie Burkert, MA
Dr. Karin Unterleitner
Univ.-Prof. Dr. Éva Rásky
Dr. Martin Sprenger
Publikationsdatum
13.08.2019
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Wiener Medizinische Wochenschrift / Ausgabe 9-10/2020
Print ISSN: 0043-5341
Elektronische ISSN: 1563-258X
DOI
https://doi.org/10.1007/s10354-019-0702-2

Weitere Artikel der Ausgabe 9-10/2020

Wiener Medizinische Wochenschrift 9-10/2020 Zur Ausgabe