Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

Erschienen in: Wiener klinisches Magazin 5/2019

30.09.2019 | Kardiologie

Bedeutung von Biomarkern bei der Lungenarterienembolie

verfasst von: Sebastian Kupp, Dr. Janine Pöss

Erschienen in: Wiener klinisches Magazin | Ausgabe 5/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten
share
TEILEN

Zusammenfassung

Die Lungenarterienembolie (LAE) ist als dritthäufigste kardiovaskuläre Erkrankung eine Hauptursache für Hospitalisierung, Morbidität und Mortalität in den westlichen Industrienationen. Aufgrund vieler unterschiedlicher klinischer Erscheinungsformen sowie unspezifischer Krankheitszeichen ist eine schnelle Diagnosefindung häufig schwierig. Die D‑Dimere entstehen nach Aktivierung des Gerinnungssystems mit Produktion sowie Abbau von Fibrin. Sie sind aktuell der einzige allgemeine Laborparameter, der die Aktivität der Gerinnungskaskade widerspiegelt. Die vorliegende Übersicht befasst sich damit, welchen Nutzen die D‑Dimere im Rahmen der LAE-Diagnostik haben, welche Besonderheiten zu beachten sind und wo die Grenzen und Probleme dieses Biomarkers liegen. In Zusammenschau ist zu sagen, dass die D‑Dimere in Kombination mit der klinischen Vortestwahrscheinlichkeit ein verlässlicher Biomarker zum Ausschluss einer LAE sind. Hierbei sollten jedoch testspezifische Grenzwerte berücksichtigt werden. Bei Patienten über 50 Jahre sollte ein altersadjustierter Grenzwert verwendet werden. Im Rahmen von Erkrankungen oder Situationen, die auch ohne Vorliegen einer LAE mit erhöhten D‑Dimeren einhergehen, wie Malignomen, Operationen, Infektionen oder Schwangerschaft, wird die Verwendung der D‑Dimere nicht empfohlen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Carrier M, Lee AY, Bates SM et al (2008) Accuracy and usefulness of a clinical prediction rule and D‑dimer testing in excluding deep vein thrombosis in cancer patients. Thromb Res 123:177–183 CrossRef Carrier M, Lee AY, Bates SM et al (2008) Accuracy and usefulness of a clinical prediction rule and D‑dimer testing in excluding deep vein thrombosis in cancer patients. Thromb Res 123:177–183 CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Carrier M, Righini M, Djurabi RK et al (2009) VIDAS D‑dimer in combination with clinical pre-test probability to rule out pulmonary embolism. A systematic review of management outcome studies. Thromb Haemost 101:886–892 CrossRef Carrier M, Righini M, Djurabi RK et al (2009) VIDAS D‑dimer in combination with clinical pre-test probability to rule out pulmonary embolism. A systematic review of management outcome studies. Thromb Haemost 101:886–892 CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Christersson C, Wallentin L, Andersson U et al (2014) D‑dimer and risk of thromboembolic and bleeding events in patients with atrial fibrillation−observations from the ARISTOTLE trial. J Thromb Haemost 12:1401–1412 CrossRef Christersson C, Wallentin L, Andersson U et al (2014) D‑dimer and risk of thromboembolic and bleeding events in patients with atrial fibrillation−observations from the ARISTOTLE trial. J Thromb Haemost 12:1401–1412 CrossRef
4.
5.
Zurück zum Zitat Davie EW, Ratnoff OD (1964) Waterfall sequence for intrinsic blood clotting. Science 145:1310–1312 CrossRef Davie EW, Ratnoff OD (1964) Waterfall sequence for intrinsic blood clotting. Science 145:1310–1312 CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Dempfle CE (2005) Bestimmung des D‑Dimers in der klinischen Routine. Dtsch Arztebl 102:A428–A432 Dempfle CE (2005) Bestimmung des D‑Dimers in der klinischen Routine. Dtsch Arztebl 102:A428–A432
7.
Zurück zum Zitat Dempfle CE (2005) Validation, calibration, and specificity of quantitative D‑dimer assays. Semin Vasc Med 5:315–320 CrossRef Dempfle CE (2005) Validation, calibration, and specificity of quantitative D‑dimer assays. Semin Vasc Med 5:315–320 CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Deutsche Gesellschaft für Kardiologie – Herz-und Kreislaufforschung e. V. (2015) ESC Pocket Guidelines. Management der akuten Lungenembolie, Version 2014. Börm Bruckmeier Verlag, Grünwald Deutsche Gesellschaft für Kardiologie – Herz-und Kreislaufforschung e. V. (2015) ESC Pocket Guidelines. Management der akuten Lungenembolie, Version 2014. Börm Bruckmeier Verlag, Grünwald
9.
Zurück zum Zitat Douma RA, le Gal G, Sohne M et al (2010) Potential of an age adjusted D‑dimer cut-off value to improve the exclusion of pulmonary embolism in older patients: a retrospective analysis of three large cohorts. BMJ 340:c1475 CrossRef Douma RA, le Gal G, Sohne M et al (2010) Potential of an age adjusted D‑dimer cut-off value to improve the exclusion of pulmonary embolism in older patients: a retrospective analysis of three large cohorts. BMJ 340:c1475 CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Le Gal G, Righini M, Roy PM et al (2006) Prediction of pulmonary embolism in the emergency department: the revised Geneva score. Ann Intern Med 144:165–171 CrossRef Le Gal G, Righini M, Roy PM et al (2006) Prediction of pulmonary embolism in the emergency department: the revised Geneva score. Ann Intern Med 144:165–171 CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Geersing GJ, Janssen KJ, Oudega R et al (2009) Excluding venous thromboembolism using point of care D‑dimer tests in outpatients: a diagnostic meta-analysis. BMJ 339:b2990 CrossRef Geersing GJ, Janssen KJ, Oudega R et al (2009) Excluding venous thromboembolism using point of care D‑dimer tests in outpatients: a diagnostic meta-analysis. BMJ 339:b2990 CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Geersing GJ, Toll DB, Janssen KJ et al (2010) Diagnostic accuracy and user-friendliness of 5 point-of-care D‑dimer tests for the exclusion of deep vein thrombosis. Clin Chem 56:1758–1766 CrossRef Geersing GJ, Toll DB, Janssen KJ et al (2010) Diagnostic accuracy and user-friendliness of 5 point-of-care D‑dimer tests for the exclusion of deep vein thrombosis. Clin Chem 56:1758–1766 CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Geersing GJ, Zuithoff NP, Kearon C et al (2014) Exclusion of deep vein thrombosis using the Wells rule in clinically important subgroups: individual patient data meta-analysis. BMJ 348:g1340 CrossRef Geersing GJ, Zuithoff NP, Kearon C et al (2014) Exclusion of deep vein thrombosis using the Wells rule in clinically important subgroups: individual patient data meta-analysis. BMJ 348:g1340 CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Giannitsis E, Mair J, Christersson C et al (2017) How to use D‑dimer in acute cardiovascular care. Eur Heart J Acute Cardiovasc Care 6:69–80 CrossRef Giannitsis E, Mair J, Christersson C et al (2017) How to use D‑dimer in acute cardiovascular care. Eur Heart J Acute Cardiovasc Care 6:69–80 CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Kline JA, Williams GW, Hernandez-Nino J (2005) D‑dimer concentrations in normal pregnancy: new diagnostic thresholds are needed. Clin Chem 51:825–829 CrossRef Kline JA, Williams GW, Hernandez-Nino J (2005) D‑dimer concentrations in normal pregnancy: new diagnostic thresholds are needed. Clin Chem 51:825–829 CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Klok FA, Mos IC, Nijkeuter M et al (2008) Simplification of the revised Geneva score for assessing clinical probability of pulmonary embolism. Arch Intern Med 168:2131–2136 CrossRef Klok FA, Mos IC, Nijkeuter M et al (2008) Simplification of the revised Geneva score for assessing clinical probability of pulmonary embolism. Arch Intern Med 168:2131–2136 CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Konstantinides SV, Torbicki A, Agnelli G et al (2014) 2014 ESC guidelines on the diagnosis and management of acute pulmonary embolism. Eur Heart J 35:3033–3069, 3069a–3069k CrossRef Konstantinides SV, Torbicki A, Agnelli G et al (2014) 2014 ESC guidelines on the diagnosis and management of acute pulmonary embolism. Eur Heart J 35:3033–3069, 3069a–3069k CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Kostrubiec M, Labyk A, Pedowska-Wloszek J et al (2010) Assessment of renal dysfunction improves troponin-based short-term prognosis in patients with acute symptomatic pulmonary embolism. J Thromb Haemost 8:651–658 CrossRef Kostrubiec M, Labyk A, Pedowska-Wloszek J et al (2010) Assessment of renal dysfunction improves troponin-based short-term prognosis in patients with acute symptomatic pulmonary embolism. J Thromb Haemost 8:651–658 CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Kostrubiec M, Labyk A, Pedowska-Wloszek J et al (2012) Neutrophil gelatinase-associated lipocalin, cystatin C and eGFR indicate acute kidney injury and predict prognosis of patients with acute pulmonary embolism. Heart 98:1221–1228 CrossRef Kostrubiec M, Labyk A, Pedowska-Wloszek J et al (2012) Neutrophil gelatinase-associated lipocalin, cystatin C and eGFR indicate acute kidney injury and predict prognosis of patients with acute pulmonary embolism. Heart 98:1221–1228 CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Lankheit MHL, Konstantinides S (2018) Akute Lungenembolie – Update 2018. Kardio Up2date 14(01):67–81 CrossRef Lankheit MHL, Konstantinides S (2018) Akute Lungenembolie – Update 2018. Kardio Up2date 14(01):67–81 CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Lee AY, Julian JA, Levine MN et al (1999) Clinical utility of a rapid whole-blood D‑dimer assay in patients with cancer who present with suspected acute deep venous thrombosis. Ann Intern Med 131:417–423 CrossRef Lee AY, Julian JA, Levine MN et al (1999) Clinical utility of a rapid whole-blood D‑dimer assay in patients with cancer who present with suspected acute deep venous thrombosis. Ann Intern Med 131:417–423 CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Luxembourg B, Krause M, Lindhoff-Last E (2007) Basiswissen Gerinnungslabor. Dtsch Arztebl 104(21):A1489–A1498 Luxembourg B, Krause M, Lindhoff-Last E (2007) Basiswissen Gerinnungslabor. Dtsch Arztebl 104(21):A1489–A1498
24.
Zurück zum Zitat Macfarlane RG (1964) An enzyme cascade in the blood clotting mechanism, and its function as a biochemical amplifier. Nature 202:498–499 CrossRef Macfarlane RG (1964) An enzyme cascade in the blood clotting mechanism, and its function as a biochemical amplifier. Nature 202:498–499 CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Marill KA (2008) Serum D‑dimer is a sensitive test for the detection of acute aortic dissection: a pooled meta-analysis. J Emerg Med 34:367–376 CrossRef Marill KA (2008) Serum D‑dimer is a sensitive test for the detection of acute aortic dissection: a pooled meta-analysis. J Emerg Med 34:367–376 CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Perrier A, Desmarais S, Miron MJ et al (1999) Non-invasive diagnosis of venous thromboembolism in outpatients. Lancet 353:190–195 CrossRef Perrier A, Desmarais S, Miron MJ et al (1999) Non-invasive diagnosis of venous thromboembolism in outpatients. Lancet 353:190–195 CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Pöss J, Freund A (2018) Lungenarterienembolie: Prozessorientierte und standardisierte Umsetzung der nationalen und internationalen Leitlinien. Kardiologe 12:68–82 CrossRef Pöss J, Freund A (2018) Lungenarterienembolie: Prozessorientierte und standardisierte Umsetzung der nationalen und internationalen Leitlinien. Kardiologe 12:68–82 CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Righini M, Goehring C, Bounameaux H et al (2000) Effects of age on the performance of common diagnostic tests for pulmonary embolism. Am J Med 109:357–361 CrossRef Righini M, Goehring C, Bounameaux H et al (2000) Effects of age on the performance of common diagnostic tests for pulmonary embolism. Am J Med 109:357–361 CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Righini M, Van Es J, Den Exter PL et al (2014) Age-adjusted D‑dimer cutoff levels to rule out pulmonary embolism: the ADJUST-PE study. JAMA 311:1117–1124 CrossRef Righini M, Van Es J, Den Exter PL et al (2014) Age-adjusted D‑dimer cutoff levels to rule out pulmonary embolism: the ADJUST-PE study. JAMA 311:1117–1124 CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Rumley A, Emberson JR, Wannamethee SG et al (2006) Effects of older age on fibrin D‑dimer, C‑reactive protein, and other hemostatic and inflammatory variables in men aged 60–79 years. J Thromb Haemost 4:982–987 CrossRef Rumley A, Emberson JR, Wannamethee SG et al (2006) Effects of older age on fibrin D‑dimer, C‑reactive protein, and other hemostatic and inflammatory variables in men aged 60–79 years. J Thromb Haemost 4:982–987 CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Schouten HJ, Geersing GJ, Koek HL et al (2013) Diagnostic accuracy of conventional or age adjusted D‑dimer cut-off values in older patients with suspected venous thromboembolism: systematic review and meta-analysis. BMJ 346:f2492 CrossRef Schouten HJ, Geersing GJ, Koek HL et al (2013) Diagnostic accuracy of conventional or age adjusted D‑dimer cut-off values in older patients with suspected venous thromboembolism: systematic review and meta-analysis. BMJ 346:f2492 CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Schrecengost JE, LeGallo RD, Boyd JC et al (2003) Comparison of diagnostic accuracies in outpatients and hospitalized patients of D‑dimer testing for the evaluation of suspected pulmonary embolism. Clin Chem 49:1483–1490 CrossRef Schrecengost JE, LeGallo RD, Boyd JC et al (2003) Comparison of diagnostic accuracies in outpatients and hospitalized patients of D‑dimer testing for the evaluation of suspected pulmonary embolism. Clin Chem 49:1483–1490 CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Shimony A, Filion KB, Mottillo S et al (2011) Meta-analysis of usefulness of d‑dimer to diagnose acute aortic dissection. Am J Cardiol 107:1227–1234 CrossRef Shimony A, Filion KB, Mottillo S et al (2011) Meta-analysis of usefulness of d‑dimer to diagnose acute aortic dissection. Am J Cardiol 107:1227–1234 CrossRef
34.
Zurück zum Zitat Sodeck G, Domanovits H, Schillinger M et al (2007) D‑dimer in ruling out acute aortic dissection: a systematic review and prospective cohort study. Eur Heart J 28:3067–3075 CrossRef Sodeck G, Domanovits H, Schillinger M et al (2007) D‑dimer in ruling out acute aortic dissection: a systematic review and prospective cohort study. Eur Heart J 28:3067–3075 CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Wayne PA (2011) Quantitative D‑dimer for the exclusion of venous thromboembolic disease: approved guideline. CLSI document H59-A Wayne PA (2011) Quantitative D‑dimer for the exclusion of venous thromboembolic disease: approved guideline. CLSI document H59-A
36.
Zurück zum Zitat Wells PS, Hirsh J, Anderson DR et al (1995) Accuracy of clinical assessment of deep-vein thrombosis. Lancet 345:1326–1330 CrossRef Wells PS, Hirsh J, Anderson DR et al (1995) Accuracy of clinical assessment of deep-vein thrombosis. Lancet 345:1326–1330 CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Wells PS, Anderson DR, Rodger M et al (2003) Evaluation of D‑dimer in the diagnosis of suspected deep-vein thrombosis. N Engl J Med 349:1227–1235 CrossRef Wells PS, Anderson DR, Rodger M et al (2003) Evaluation of D‑dimer in the diagnosis of suspected deep-vein thrombosis. N Engl J Med 349:1227–1235 CrossRef
38.
Zurück zum Zitat Wicki J, Perneger TV, Junod AF et al (2001) Assessing clinical probability of pulmonary embolism in the emergency ward: a simple score. Arch Intern Med 161:92–97 CrossRef Wicki J, Perneger TV, Junod AF et al (2001) Assessing clinical probability of pulmonary embolism in the emergency ward: a simple score. Arch Intern Med 161:92–97 CrossRef
Metadaten
Titel
Bedeutung von Biomarkern bei der Lungenarterienembolie
verfasst von
Sebastian Kupp
Dr. Janine Pöss
Publikationsdatum
30.09.2019
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Wiener klinisches Magazin / Ausgabe 5/2019
Print ISSN: 1869-1757
Elektronische ISSN: 1613-7817
DOI
https://doi.org/10.1007/s00740-019-00310-7

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2019

Wiener klinisches Magazin 5/2019 Zur Ausgabe

Panorama

Panorama