Klin Monbl Augenheilkd 1998; 212(5): 394-396
DOI: 10.1055/s-2008-1034916
Fallberichte

© 1998 F. Enke Verlag Stuttgart

Photopsies: Symptome souvent méconnu et apport de l'électrorétinographie

Photopsias: underdiagnosed symptom and help of electro-retinographyF.-X. Borruat
  • Hôpital Ophtalmique Jules Gonin
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Die Photopsien: oft verkannte Symptome - elektro-retionographisch retinographisch aufgeklärt

Hintergrund Die Photopsien sind nicht-formierte, visuelle Halluzinationen, welche die Form von blinkenden Lichtern oder flackernden Kerzen annehmen. Sie unterscheiden sich klar von den Phosphenen durch ihre reduzierte Intensität und ihren persistierenden Charakter.

Ziel Beschreibung der klinischen Präsentationen von Patienten, die sich über Photopsien beklagen, sowie von assoziierten elektrophysiologischen Anomalien.

Patienten und Methoden Bei 4 Patienten wurde der Status mit klinischen, psychophysischen, angiographischen und elektroretinographischen Untersuchungen erhoben.

Resultate Ganzfeld Electroretinographie konnte als die brauchbarste Untersuchung identifiziert werden, welche eine Dysfunktion der äußeren und inneren Netzhautschichten, sowie der Stäbchen und Zapfen ermöglicht.

Schlußfolgerung Die Photopsien sind oft Phänomene, welche durch Läsionen der Netzhautzellen bedingt sind. Die Elektroretinographie ist das Instrument der Wahl, welches eine präzise Diagnostik dieser Dysfunktionen erlaubt.

Summary

Background Photopsias are unformed luminous spontaneous visual hallucinations, often described as flickering or wiggling lights, sometimes like a glare. Phosphenes are more intense and of shorter duration whereas migraine fortifications have a specific time course and succesion of events. Recognition of this symptom is often poor, hence patients are wrongly investigated.

Purpose To describe the clinical presentation and electroretinographie characteristics of patients with photopsias. Methods 4 patients were worked-up with clinical, psychophysical, angiographic and electroretinographie examinations.

Results Despite normal fundus and angiographic examinations, full-field electroretinogram was diagnostic in all cases. Retinal dysfunction involved either inner or outer retina. Paraneoplastic, and probable autoimmune/inflammatory retinopathies were found in our cases.

Conclusion Photopsias are often secondary to sick retinal cells. In the presence of photopsias, investigations should be directed towards the retina and electroretinography is the gold standard. Recognition of the symptom should prevent useless and potentially harmful investigations for the patient.

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