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Kardiologie 28. November 2014

Off-pump myocardial revascularization attenuates endothelin-1 expression in systemic, pulmonary, and coronary circulation

Objective: The objective of this study was to evaluate the influence of cardiopulmonary bypass (CPB) on endothelin-1 (ET-1) expression in various circulation compartments in patients undergoing myocardial revascularization.

Methods: A total of 30 patients were randomized to undergo myocardial revascularization with (CABG, n = 15) or without (OPCAB, n = 15) CPB. Samples were taken preoperatively, after establishing CPB and after CPB (CABG group), prior to and after revascularization (OPCAB group), and 6 and 24 h postoperatively. Values of ET-1 were compared between groups at all time points and correlated with postoperative cardioselective enzyme values and clinical parameters.

Results: In OPCAB group, ET-1 levels did not significantly vary between time points. In CABG group, ET-1 levels were significantly elevated vs. baseline in arterial: ART-T2 vs. ART-T0 (1.83 ± 1.81 vs. 0.76 ± 1.07 fmol/mL, p = 0.05), pulmonary: SG-T2 vs. SG-T0 (2.70 ± 2.75 vs. 0.39 ± 0.28 fmol/mL, p < 0.001) and SG-T3 vs. SG-T0 (1.56 ± 0.28 vs. 0.39 ± 0.28 fmol/mL, p < 0.001), and coronary circulation CS-T2 vs. CS-T1 (1.12 ± 0.49 vs. 0.27 ± 0.09 fmol/mL, p = 0.01). ET-1 levels were significantly higher in CABG group in all vascular compartments: ART-T2 (1.83 ± 1.81 vs. 0.17 ± 0.16 fmol/mL, p = 0.02), ART-T4 (0.99 ± 0.56 vs. 0.24 ± 0.12 fmol/mL, p = 0.01), SG-T1 (0.59 ± 0.15 vs. 0.25 ± 0.13 fmol/mL, p = 0.01), SG-T2 (2.70 ± 2.75 vs. 0.30 ± 0.24 fmol/mL, p = 0.004), SG-T3 (1.56 ± 0.28 vs. 0.35 ± 0.31 fmol/mL, p < 0.001), SG-T4 (1.34 ± 0.11 vs. 0.34 ± 0.16 fmol/mL, p < 0.001), and CS-T2 (1.12 ± 0.49 vs. 0.12 ± 0.12 fmol/mL, p = 0.004). Coronary sinus ET-1 level after CPB (CS-T2) in CABG group correlated positively with troponin-I level 24 h postoperatively (r 2 = 0.802, p = 0.02)

Conclusion: Off-pump myocardial revascularization attenuates ET-1 expression in all investigated vascular compartments. Elevated coronary ET-1 levels after CPB in CABG group correlate with troponin-I levels 24 h postoperatively.

Zusammenfassung

Ziel war es, den Einfluss eines kardiopulmonalen Bypasses auf die Endothelin-1 (ET-1) Expression in verschiedenen Kreislauf Kompartments von Patienten mit myokardialer Revaskularisation zu erheben.

Methoden: Bei dreißig Patienten wurden eine myokardiale Revaskularisation randomisiert mit (CABG n = 15) oder ohne (OP-CAB, n = 15) Herzkreislauf Maschine (HKM) durchgeführt. Proben wurden präoperativ, nach Anschluss an die Maschine und nach dem Ende des Herzkreislauf Bypasses (CABG Gruppe), vor und nach Revaskularisation (OP-CAB Gruppe) sowie 6 und 24 h postoperativ abgenommen. Die bei beiden Gruppen erhobenen ET-1 Werte aller Blutabnahme-Zeitpunkte wurden verglichen und mit postoperativen kardioselektiven Enzymwerten sowie klinischen Parametern korreliert.

Ergebnisse: In der OP-CAB Gruppe ergab sich im gesamten Verlauf kein statistisch signifikanter Unterschied der ET-1 Konzentrationen. In der CABG Gruppe waren die ET-1 Werte signifikant im Vergleich zu den Ausgangswerte erhöht: arteriell – ART-T2 vs. ART-T0 (1,83 ± 1,81 vs. 0,76 ± 1,07 fmol/mL, p = 0,05), pulmonal arteriell – SG-T2 vs. SG-T0 (2,70 ± 2,75 vs. 0,39 ± 0,28 fmol/mL, p < 0,001), SG-T3 vs. SG-T0 (1,56 ± 0,28 vs. 0,39 ± 0,28 fmol/mL, p < 0,001) und Koronar Kreislauf CST2 vs. CS-T1 (1,12 ± 0,49 vs. 0,27 ± 0,09 fmol/mL, p = 0,01). Die ET-1 Konzentrationen waren in der CABG –Gruppe in allen Gefäß-Kompartments signifikant höher: ART-T2 (1,83 ± 1,81 vs. 0,17 ± 0,16 fmol/mL, p = 0,02); ARTT4 (0,99 ± 0,56 vs. 0,24 ± 0,12 fmol/mL, p = 0,01); SG-T1 (0,59 ± 0,15 vs. 0,25 ± 0,13 fmol/mL, p = 0,01); SG-T2 (2,70 ± 2,75 vs. 0,30 ± 0,24 fmol/mL, p = 0,004); SG-T3 (1,56 ± 0,28 vs. 0,35 ± 0,31 fmol/mL, p < 0,001); SG-T4 (1,34 ± 0,11 vs. 0,34 ± 0,16 fmol/mL, p < 0,001); CS-T2 (1,12 ± 0,49 vs. 0,12 ± 0,12 fmol/mL, p = 0,004).

Die ET-1 Konzentrationen im Koronarsinus waren nach dem Herz-Kreislauf Bypass in der CABG Gruppe positiv mit den 24 Stunden- postoperativen Troponin-I Werten korreliert (r 2 = 0,802, p = 0,02).

Schlussfolgerung: Eine myokardiale Revaskularisation off-pump schwächt die ET-1 Expression in allen untersuchten Gefäßgebieten ab. Die nach der Herz Lungen Maschine erhöhten ET-1 Werte der CABG Gruppe korrelieren mit den 24 h postoperativ gemessenen Troponin-I Werten.

Daniel Unić, Davor Barić, Kristina Brkić, Mislav Planinc, Dubravka Jonjić, Igor Rudež, Željko Sutlić, Wiener klinische Wochenschrift 21/22/2014

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